Çarşamba, Ekim 03, 2012

İrmik Helvası




İrmik Helvası
Tatlı yapmak zordur.
Tencere yemeklerine benzemez. Kavur soğanı, doğra domatesi.
Yanlış anlaşılmasın, tencere yemeklerine göre yapımı daha meşakâtli, içine, un, şeker, irmik girdi mi milimetrik sapmalara tahammülü yok demek istediğim.
Yapımı kolay gibi görünse de, dikkat edilmesi gereken bir "matematiği" var irmik tatlısının da...
Yağını, şekerini, tane tane kıvamını, kahverengi halini iyi ayarlayamazsanız bir halta benzemiyor ne yazık ki..
Bir de geleneksel tatlılardan biri olarak düşünüp, eşe-dosta dağıtmayı planlıyorsanız, mevcut tarifinizi bir kaç kez gözden geçirmeniz gerekiyor.
Bu tarifi ilk uyguladığımda - 2 yıl önceden bahsediyorum- hayal kırıklığı ve bir kap dolusu irmik tatlısı ile baş başa kalmıştım. 
Çünkü ben el-göz ayarcılardanım. 
"Matematik" kısmını es geçerim genelde...
Ama  yanlış..
Eğer ölçülere sadık kalırsanız, fotoğrafta göründüğü kadar lezzetli ve anında tükenen bir irmik tatlısı ile gururlanıp, gönül rahatlığı ile paylaşabilirsiniz aileniz ve tüm dostlarızla.

İrmik Helvası

Malzemeler
1.5 su bardağı irmik
1-1/4 su bardağı şeker
1.5 su bardağı süt
120-125 gram tereyağ (isterseniz 1/2 su bardağı sıvı yağ ile de yapabilirsiniz)
1/2 su bardağı fıstık

Yapılışı
Klasik tariflerde genelde irmik yağ ile kavruluyor ancak bu tarifte irmiği kendi başına, kahverengi halini alana kadar kavurmanız yeterli.
  • İrmiği, bir tencerede, orta ateşte, sürekli çevirerek kavurun.
  • Başka bir tencerede sütü, şekeri ve yağı kaynatın.
  • Kavrulan irmiğin üzerine- burada dikkat, sıcak sütlü karışım ile sıcak irmiği birden bire karıştırmayın, aniden poflayabilir, her yer irmik olup, elleriniz yanabilir- yavaş yavaş, sıcak sütlü karışımı yine karıştıra karıştıra ekleyin.
  • Ocağın altını kısın ve 1-2 dakika kadar kavurmaya devam edin. 
  • Bir tavada, fıstıkları, bir çay kaşığı tereyağ ile kavurun.
  • İrmiğin içine ilave ederek, karıştırın.
  • Ocaktan indirip, üzerini  kapatarak demlenmesini bekleyin.
  • Dilerseniz, vanilyalı dondurma ile servis yapın. Müthiş uyumlarına bayılacaksınız.




1 yorum:

  1. İrmik helvasını her yaptığımda tane tane değil, istediğim kıvamda olmuyordu. Uzun zamandır da yapmıyordum zaten. Sanırım bu tarifinizi 2 hafta ya da daha uzun süre önce denedim. Ancak size geri döüp, yorum yazabiliyorum.
    İrmiği yağsız sade kavurulması gerektiğini ilk sizden öğrendim. Daha kısa sürede kavruldu. 15 dakika gibi bir sürede. Yağ ile birlikte kavrulduğunda ise işlem daha uzun sürüyor ve sizi oyalıyor.
    Tarifte biraz değişiklikler ve eklemeler yaptım.
    Şekeri bayağı bir azalttım. 1 - 1/4 su bardağı şeker bana çok fazla geldi. Direkt onu 1/2 su bardağı şeker olarak kullandım. 1 çay kaşığı tarçın ve 1 paket vanilya ilave ettim.
    Bittiğinde tane tane pilav gibi irmik tatlısı oldu. Şekeri de gayet iyiydi. tarçın da şeker tadını artırıyor tatlılarda.
    Tavsiye ederim sizde şeker miktarını azaltın. Sonuçta "şeker" zaten zararlı. Kanser yapıcı gıdaların başında geliyor. En azından yaptığımız tariflerde şeker miktarını azaltırsak sağlımıza vereceği zararı düşürebiliriz diye düşünüyorum.
    Sevgilerimle
    Ebru

    YanıtlaSil