Pazartesi, Mart 02, 2015



Süt Reçeli
Dulce de leche







En son reçel yaptığımda, mevsimlerden yaz, meyvelerden kayısıydı.
Öyle ya, reçel dediğin sadece meyvelerden yapılırdı. Sen hiç, pekmezden çorba yapıldığını gördün müydü?
Buda aynı şeydi, süt dediğin içilirdi, "sütlü tatlılar" tabirinin baş aktörüydü.
Hayır işte canım benim yanıldın! durum hiç de öyle değilmiş.
Sütten alâ reçel, reçelin hası sütten olurmuş.
İlk defa  Nur yaptı getirdi, iş yerime kadar, o gördüğünüz kavanozlardan biri benimdi. Ama her güzel şey gibi, bir çırpıda bitivermesi tek benim suçum değildi. Alp elindeki kocaman kaşıkla, neden sürekli yalanarak kavanozu dibinden ayırmaya çalışıyordu ki! Ya da Mete, neydi o 3 yaşındaki çocuklar gibi, kaşığı bir ters, bir düz yalama çabaları.
Hıh!
O gün, ant içtim arkadaş!
"Ben bunu yaparım" dedim.
Yaptım.
Tarifi Refika Birgül'den  aldım. -Şeker miktarını azaltarak.-
Esmer şeker, işin içine girince sanki daha hafif olur sandım.
Yanılmadım.
Çünkü aynı ölçü beyaz şekerle daha tatlı oldu, test ettim, onayladım.
İyi haftalar dileyerek, çok uzattım, ben kaçtım.

Süt reçeli
Dulce de leche
1 kilo tam yağlı süt
1 su bardağı şeker ( yarısı esmer-yarısı beyaz şeker)
1 çay kaşığı karbonat
Sütü ve şekeri tencereye koyup kaynatın. Kaynamaya başladığında içine karbonatı ilave edin. ( Bu noktada, süt çok fazla kabaracak, ateşten alarak ve içinde mutlaka tahta kaşık bulundurarak karbonatı ekleyin. Tahta kaşık her zaman sütün taşmasını engeller.)
Aralıklarla karıştırarak 2 saat kısık ateşte, kıvam alıncaya ve rengi kahverengine dönünceye kadar pişirin. (Kıvamı anlamak için, buzdolabında soğuttuğunuz porselen tabak üzerine bir çay kaşığı kadar reçel koyun, yoğunlaşmışsa pişmiş demektir.)
(1 kilo sütten 2 küçük-en küçük boy- kavanoz reçel çıkıyor.)










13 yorum:

  1. Emel selam,

    Bu kolay-pratik ve lezzetli görünen tarifi deneyip başarabilirsem Selin ve Nehir'e senin adını vereceğim "tarifi ondan aldım" diyerek.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Tam da son günlerde merak ettiğim bir tattı bu,Emel beğendiyse yapılır bu arkadaş.....
    Meltem

    YanıtlaSil
  3. Çok karşıma çıkar oldu ama bu tarif, öyle ki denemek için sabırsızlanıyor insan. :)) Sanırım çok daha fazla uzatmamalı. Müthişsin yine. :)) Mutlu haftalar diliyorum. :-*

    YanıtlaSil
  4. kızlarımın , yemekte tereddüt edip de en sevdikleri arasına giren tatlardan. uzun zaman oldu yapmayalı çok iyi oldu hatırlatman, köy sütü de getirdim akşam köyden gelirken. hemen yapmalıyım. afiyet olsun canım.

    YanıtlaSil
  5. Emel adı çok havalı ( dulce de leche ),yapımı desen çok zor gibi geliyordu.Yine de denemeden emin değilim ama sen anlatınca yaparım gibi geldi.Hazır bugün sütçüm de süt getirecekken deneyim ben bunu.Teşekkürler tarif ve bu iştah açısı görseller için.Mutlu haftalar...

    YanıtlaSil
  6. Bu sıralar her yerde karşıma çıkıyor bu süt reçeli! Yapayım diyeceğim, biliyorum ona sıra gelmeyecek, ama en azından bulunca alayım bari, böyle sevildiğine göre vardır bir nedeni:)
    Senin ellerine sağlık, afiyetle yiyin benim yerime de...

    YanıtlaSil
  7. Yedim ben de bundan..Ama hakikaten kaşığı evire çevire yalatır:) Bize yemek getiren "kavanoz melekleri" diye bir grup var. Ordan geldi. Yoksa çok ciddi emek pişirmesi. Ellerine ve karıştıran kollarına sağlık Emel. Kavanozun dibinin 15 dakikada gelebileceğini fark edince çok tehlikeli bulduğum için, listede bir daha görsem de sipariş etmeyeceğim dedim. Bu fotoğraflara bakarken çok kuvvetle hissettim: bu güzel sözümü tutamayabilirim :)

    YanıtlaSil
  8. Hey! yine havalı bir tarif denemişsin Emel. Bende ilk Nur'dan duydum. Pek övüyor herkes. Ee.. sende tarif verince denemek şart oldu. Eline sağlık!

    YanıtlaSil
  9. Moda di mi şimdilerde, birkaç kez daha duydum adını ama acaba tarihçesi nasıl Emelcim yaa, yani var mıydı daha önceleri, bir de merak ediyorum ki tadını, yapsam, denesem, tutturabilir miyim ki? Reçelde de öyle bi kötü ki sicilim :( Annemin reçellerini yiyoruz hep ama şimdi kadına desem ki "dulce de leche" yap bize anne :))) devamını demiyim artık sen anladın ;)
    Dur bakayım, bi konsantre olayım bu konuya ben, bi kendi kendimi motive etmeye çalışayım, olmadı ara ara gelip seni bu fotolara bakayım.. Kısmet :)
    Ellerine sağlık senin, hem fotolar hem reçel için :)
    Muhabbetle...

    YanıtlaSil
  10. itiraf ediyorum, ben yapmadım, iki saat sütün başında beklemek zor geldi. 30. reçel olarak yapsam mı acaba...23 çeşit oldu...
    sen yap ama alp sevdiyse 5-10 kilo sütten yap..

    YanıtlaSil
  11. Ellerine sağlık Emelcim, daha önce denemedim ama çok zahmetli olduğunu biliyorum. Esen tarihini sormuş reçelin, "dulce de leche" İspanyolca süt tatlısı demek. Arjantin'e özgü çok çok eski geleneksel bir reçel. Anlayacağınız oradaki anneler, bizim annelerin çeşit çeşit meyve kaynatması gibi, sütü kaynatırlarmış, kavanoz kavanoz dizmek, çocuklara yedirmek için :)

    YanıtlaSil
  12. Monica Livas, çok teşekkürler nazik cevap için :) Sanıyorum bundan böyle Türk mutfağında da gelenekselleşecek ;)
    Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  13. emelciğim...benim isimde emel adaşız....ellerine sağlık kesin lezzetli olmuştur.bizim bulunduğumuz yörede bunu herkes bilmez...(İç anadolu da )oturuyorum.annanemler ,annemler yengemler,hep birlikte her sene toplanır bizim ailede gelenektir.harman zamanı koyun sütünden,koyunların sütü koyulaşmaya başladığı zaman,kazanlarla meşe odunu,veee bizler akşamlara kadar karıştıra karıştıra ,yapılırdı.çocukluğumdan beri pek zatmetli bir işdir.sadece bizim rengi çok açık olur.sakın yanlış anlamayın...siz kendiniz yapıyorsunuz.bizde bir sefer yapılır, kavanozlara konur.tekrar,tekrar yapılmazdı.o zamanını beklerlerdi,annemler,halende öyledir.şimdi annem rahatsız sadece yengemle az bir şey köyde yaparız.inek sütünden olmaz biliyorum.sevgilerimle emel.

    YanıtlaSil