Cuma, Eylül 26, 2014

Siyah Üzüm Kuymağı













Ben kuymak diyince, "Trabzon kuymağı" bilirdim bir tek. Hani, şu baktıkça ağız sulandıran, mısır unu, tel peynir ve tereyağ ile yapılan, muhteşem karadeniz lezzeti. Genelde kahvaltıda yeniyor sanırım, hiç tatmadım ama sevgili Zeynep arada instagrama koyar fotoğraflarını. Baktıkça doyarım, doydukça yine bakmak isterim:)
Bu başka bir tarif.
"Gümüş kaşık" diye  bayram tatlıları tarifi veren bir yemek kitabından alıntı. Kitabı nerden, nasıl edindim hatırlamıyorum ama sanırım bir dergi vermiş olabilir.
Siyah üzümden yapılıyor.  Tarifte 2 kilo üzümden yapmış ben bir kilo siyah üzüm kullandım ve ölçüleri ona göre değiştirdim. Hani 2 dediyse, 1- bir dediyse yarım kullandım.
Aman aman bir üzüm tadı gelmedi ağzıma, daha çok üzümlü puding gibi ama pütürlü bir şey yedik.
içinde mısır unu var diye sanırım "kuymak" demiş kitabı yazanlar. Hafif, renkli, pek havalı, değişik bir tatlı işte. Ama, hemen gidip yapılacak, damaklarda tadı kalacak cinstende değilmiş dip not olarak bulunsun aklınızda.

Malzemeler
1 kilo siyah üzüm-çekirdeksiz-
1.5 su bardağı su
200 gram toz şeker
50 gr. mısır unu
1/2 paket vanilya
1 litre süt
1 paket orman meyveli krem şanti
1 çay bardağı süt-krem şantiyi hazırlamak için-
Süslemek için, nane yaprakları
Tane üzüm
Üzümleri iyice yıkayıp, derin bir tencereye alın. Üzerine toz şekeri serperek, su ile 1.5 saat kadar, arada karıştırarak kaynatın.
Üzümler iyice yumuşayınca, blenderda ezerek, üzerine çırpma teli ile mısır unu ve sütü ilave ederek karıştırmaya devam edin. Pütürlü bir kıvam alacak. Sürekli karıştırarak, 10 dakika kaynatın.
-Çekirdekli üzüm kullandıysanız, süzgeçten geçirmeniz gerekli- Servis yapacağınız kaplara paylaştırın. Krem şanti, üzüm ve nane yaprağı ile süsleyin.






16 yorum:

  1. Görüntüsü bizde iz bırakıyor ya, yeter bize emelciğim :))

    YanıtlaSil
  2. emelciğim bu tatlı yine bizim yörenin olup (karadeniz) annem ve anneannem başka meyvelerle de yapar. Ve yöreden yöreye adı değiştiğinden bizde "yağlaş" denir. Tarifin sana öyle aman aman gelmemesinin sebebini yazmak istedim =) Çünkü bu tatlıyı biz siyah kokulu üzümle yaparız. Hem miss gibi kokar hemde yoğun üzüm tadı alırız. İstanbul' da ancak Karadeniz yöresi sebze/meyve lerini satan küçük tezgahlarda bulabilirsiniz bu üzümü.. Blender teknolojisinin olmadığı zamanların tatlısı olduğu için üzümü pişirmeden önce kabuklarını ayırırız. Bu üzüm cinsi iki parmağımız arasında hafifçe sıktığımız zaman kabuğundan ayrılır. Ve biz yerken üzerine soğuk süt koyarız keskin meyve tadını bastırsın diye. Kremşantili ilk kez gördüm. Aklıma geldiği iyi oldu, anneme diyeyim de bir üzüm yağlaşı yapsın =D Sevgiler!

    YanıtlaSil
  3. Günaydın Ablam! :) Ama merak ediyorum sen bu gün ışıklarını ne ara buluyorsun?
    Benim fotoğraflarım onlardan hep yoksun ne yazık ki...
    Görüntüsüne diyecek bir lafım yok, eminim tadı da güzeldir. :)

    YanıtlaSil
  4. Çok iyi oldu bu.Bizim bahçelerde çok siyah üzüm var ve neyini yapacağımızı şaşırırız,teşekkürler:))

    YanıtlaSil
  5. Ben Trabzon kuymağı üzerine bilmem tanımam! tatmadıysan kuymağı gel bana yapayım en güzelinden sana:) tadını bilmem ama bu üzüm kuymağının da görüntüsü şahane!
    ellerine sağlık emelim.

    YanıtlaSil
  6. Gürüntü süpermiş :)

    YanıtlaSil
  7. Görüntü o kadar güzel ki tadını düşünen kim, gözümüz doydu o yeter bence :)

    YanıtlaSil
  8. Tadını çok övmedin ya hemen düştü gözümden :) Ancak görüntü süper ♥

    YanıtlaSil
  9. Tadını bilmiyorum hiç yemedim ama görüntüsüne bayıldımmmm

    YanıtlaSil
  10. Oyyy atom bombası bu!!! Ne güzel görünüyor, tadı da eminim süperdir! Ellerine sağlık. Ben de deneyeyim diyeceğim ama Funda yemeyeceğinden (Siyah üzümü ağzına sokmaz) hepsi bana kalacak ve yazık olmasın diye yiyeceğim. Eee benimki de bünye tabi:)) Misafire yapayım ben bunu!!

    YanıtlaSil
  11. Yahu sen artık çalışan bir bayan olarak bu tarifleri denemeye ve blogunu güncel tutmaya nasıl devam edebiliyorsun, bravo valla! Tüm alkışlar sana Emelcim. Bu tatlı da nefis görünüyor cidden! :)

    YanıtlaSil
  12. Kara üzüm çok yararlıdır ama çekirdekleriyle yiyince. Benim diş aralığım çok ama çok sıkı olduğundan nar,çekirdekli üzüm gibi meyvaları yiyemem ,dolayısıyla bu tatlardan mahrum kalırım.
    E o halde ne yapmalı ? Asil İngiliz kanından gelen bendeniz (!) diş yapısına uygun olan meyvaların dışındaki tatlara kendini açmalı bu tarifi acilen denemeli ,sonra da gelip seni kocaman öpmeli :)))

    YanıtlaSil
  13. emelciğim, bu postu okuduğum şu dakikaların öncesi yani bugünün sabahın da, arkadaşıma davet edildiğim kahvaltı sofrasın da hayatım da ilk kez ''kuymak'' yedim...adını hep duyardım ama tatmamıştım. gerçekten o tereyağının kokusu, eriyen peynir, mısır unu ....mmm dı. kara üzümü severim, tatlıya da düşkünüm, mısır unu tatlıyla nasıl olur onu bilemedim... denemek gerek.
    sen o eski tahta parçasını nereden buldun, onu da anlat merak ettim.

    YanıtlaSil
  14. Gün ışığım:) Fotoğraflara bakarak yavaş yavaş aşağıya doğru inmeye başladığımda, aklımdan film şeridi gibi... hava serin olduğu için balkonda bekleyen bir torba siyah üzüm, küçük buzdolabımda her daim bulunan mısır unum geçti..)) Karelere bakıp mutfağa geçmeyecek kimse düşünemedim. Yazıyı bitirdiğimde ise, çok ta önermediğini anladım:) Olsun ama resimler beni benden aldı. Üzümler çok biraz olsun deneyeceğim.:) Ellerine sağlık güzel arkadaşım.

    YanıtlaSil
  15. hiç bilmiyom oleeeeey bişi öğrendim hem de güzel bişiiiii dnerim kii :)

    YanıtlaSil
  16. Sizi bulduğuma sevindim , fotoğraflarınız ve tarzınız ciddi bir çabanın ürünü emeğinize saygılar.

    YanıtlaSil